Brisbane

13 november 2018 - Brisbane, Australië

Ennnn voordat je het weet is het alweer dag 32. Na Airlie Beach zijn we naar Myella Farm gereden; een enorme boerderij van 2600 acres. Ze hebben zo’n 400 “vleeskoeien” die ze verkopen, 20 paarden, 20 melkkoeien, twee kaketoes die niet meer kunnen vliegen én, op het moment dat wij er waren, 5 Joey’s; oftewel 5 wees-baby kangoeroes. Deze kangoeroes zijn naar de farm gebracht nadat hun moeders dood waren gevonden. Op de boerderij geven ze medische zorg en voeding. De Joey’s zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen en als ze besluiten dat ze groot genoeg zijn om zelf verder te gaan, dan is dat goed. Na instructie na aankomst mochten we ze oppakken en voeden. Later hebben we genoten van een prachtige zonsondergang tussen de koeien en daarna hebben we nog uren buiten gezeten.

Op de tweede dag mocht je zelf besluiten wat je wilde doen. Samen met Jenny, een van de drie meiden waar ik al sinds Melbourne mee samen ben, en nog een paar, zijn we gaan paardrijden. Na een korte instructie over hoe te rijden en hoe je koeien moet drijven, zijn we vertrokken. We hebben samen met de eigenaar en zijn Border Collie de koeien vanuit de stal naar de wei twee kilometer verderop gedreven. Daarna hebben we nog twee uur “gewoon” over het land gereden. Het was een ontzettend leuke en leerzame ervaring. In de middag kregen we nog een rondleiding en daarna hebben we geholpen met de koeien melken en de kalfjes eten geven. In de avond hebben we puzzels gemaakt en liedjes gespeeld en gezongen op de gitaar.

De dag erna zijn we doorgereden naar Fraser Island. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij de rumbrouwerij “Bundaberg” waar we een rondleiding en een proeverij kregen. In Nederland eigenlijk niet bekend, hier in Australië nummer 1. Gisteren hebben we per enorme fourwheeldrive een tour over het eiland gemaakt. Er is namelijk geen weg, alleen maar zand. Met als gevolg dat we de hele dag door de bus heen en weer geschud zijn. Het eiland is vooral bekend omdat het het enige subtropische regenwoud van de wereld heeft. Hier hebben we een hike gedaan en eindigden we bij de plek waar prins Harry ongeveer  een maand geleden een bord geplant heeft. In de middag hebben we over de enige highway van het eiland gereden: het strand. De snelweg is echt letterlijk het strand en je mag er 80 km/h, ook weer een bijzondere ervaring. We zijn naar een scheepswrak geweest en naar een natuurlijke “lazy-river”, een rivier die vanaf het binnenland naar de zee stroomt met een aardige kracht. Na een korte hike kan je er in springen en drijf je zo terug naar het strand.

Vanmorgen zijn we vertrokken vanaf Fraser Island. We hebben net een tussenstop in Noosa gemaakt, bekend om het strand, en staan nu in de file voor Brisbane. Vanavond meeten we met drie andere oude bekenden: drie mensen van de oude groep, waarvan we in Alice Springs afscheid genomen hebben. Morgen zullen we doorrijden naar Byron Bay, hier zullen we twee nachten verblijven. Wat we gaan doen, weet ik nog niet precies. Leuke dagen zullen het ongetwijfeld gaan worden.