Franz Josef

4 december 2018 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

De tijd gaat sneller dan ik dacht en ik zag dat mijn laatste update alweer een week geleden is. Donderdag zijn we in Wellington aangekomen. Onderweg hebben we een stop gemaakt in Taihape, waar de nationale “wie-gooit-zijn-regenlaars-het-verst” wedstrijden worden gehouden. Uiteraard hebben wij deze bijzondere sport ook even beoefend. In Wellington hebben we met een paar mensen de cablecar genomen naar de top en zijn toen terug naar beneden gelopen. We hebben koffiegedronken in de haven en ‘s avonds zijn we uit geweest en heb ik weer afscheid genomen van een paar goede vrienden.

Vrijdag hebben we de drie uur durende ferry genomen naar Zuidereiland. In de haven op Zuidereiland vond ik een Nederlandse bakkerij waar ze (gevulde) speculaas verkochten! Omdat ik dit toch een beetje miste heb ik een lading gekocht voor in de bus en met de groep gedeeld. We zijn toen via de Marlborough wijnvelden naar Abel Tasman national park gereden, vernoemd naar de Nederlandse ontdekker van Nieuw Zeeland. Hier zijn we aan boord gestapt van een watertaxi (echt Rotterdams) en naar een boot gevaren. Hier hebben we ‘s nachts geslapen en weer de lichtgevende algen gezien! Op zaterdag zijn we op een strand gedropt (letterlijk, want we wisten niet dat we niet via de normale weg terug konden), na wat overleg heeft onze gids ons op pad gestuurd (met onze rugzakken) en dat bleek jammer genoeg de verkeerde weg te zijn. We hebben wel heel veel gezien van het park qua natuur en regenwoud; want uiteindelijk hebben we 19 kilometer door de bergen en in de regen gelopen. Onze accommodatie was daarentegen prachtig in de bergen en na een warme douche hebben we nog veel gekaart en rond gelopen.

Zondag zijn we via een meer in Nelson, een zeehondenkolonie (zie de zoekfoto) en een prachtige rivier in Westport aangekomen. We zijn naar het strand gegaan en ‘s avonds hebben we een quiz gespeeld.

Gisteren zijn we via de prachtige westkust naar Franz Josef gereden. Onderweg zijn we gestopt bij de Pancake Rocks, een steenformatie die deze naam heeft omdat het eruit ziet als een toren van pannenkoeken, we zijn naar een rivier geweest die zijn begin in Franz  Josef heeft en dus bestaat uit gletsjerwater en naar een meer. Vandaag heb ik paard gereden door Franz Josef; door het regenwoud, langs gletsjerrivieren en een stukje berg. In de middag ben ik samen met drie andere meiden naar de gletsjer gewandeld. We hadden in het begin geluk want de wolken trokken een beetje op, maar nadat we omgekeerd waren bij de gletsjer om terug te gaan lopen, begon het onwijs te regenen en te onweren. We hebben toen maar besloten om maar een deel terug te lopen en het andere deel met een taxi te doen.

Morgen gaan we naar Queenstown waar we meerdere dagen zullen blijven. Queenstown is de “thrill seeking city” en ik hoop hier te gaan paragliden, dus fingers crossed dat het weer beter gaat worden. Ook zullen we weer afspreken met twee mensen waarvan we in Wellington afscheid van hebben genomen, dus dat wordt weer gezellig. Ik weet nog niet wat ik de dagen erna ga doen, maar ik houd jullie op de hoogte (althans, ik doe mijn best ;)