Laatste dagen Nieuw Zeeland

13 december 2018 - Picton, Nieuw-Zeeland

Terwijl ik dit schrijf, varen we langzaam de haven van Picton uit op het Zuidereiland op weg naar Wellington op het Noordereiland. Hier zal ik vanavond afscheid nemen van iedereen, want mijn rondreis door Nieuw Zeeland is dan officieel afgelopen. Vanmorgen zijn we vertrokken uit Kaikoura, waar ik gisteren een poging heb gedaan om walvissen te spotten op een boot. Na 2,5 uur gisteren heb ik op het allerlaatste moment tussen tientallen overgevende mensen op de boot nog een glim mogen zien van een potvis.

De dag daarvoor, dinsdagmiddag, waren we in Christchurch. In de ochtend hebben we zeehonden gespot. In Christchurch kregen we een rondleiding door de stad met uitleg over de schade die de stad in 2011 te voortduren heeft gehad tijd de aardbevingen. Heel veel gebouwen zijn nog steeds kapot en heel veel schade is nog steeds niet uitbetaald. In de avond hebben we een quiz gespeeld in een pub en we waren een van de beste! In de nacht hebben we in een omgebouwde gevangenis geslapen.

Zondag en maandag hebben we in Wedderburn doorgebracht. Een dorpje wat bestond uit twee huizen en een kroeg. Op maandag hebben we 35 kilometer de Otago Central Rail Trail gemountainbiked, vroeger liep hier een spoor. Nu is het alleen zand met stenen. Waar we tijdens het fietsen achterkwamen is dat het 30 kilometer opwaarts de bergen inging en de laatste 5 kilometers naar beneden was. Toen we terugkwamen hebben we de derde “Lord of the rings” film gekeken, gekaart en gekookt. Zondagochtend hebben we een korte hike gedaan van 5 kilometer en een vogelopvang bezocht.

Vanavond is dus mijn laatste avond met de groep, we gaan Mongools barbecuen en daarna uit. Zelf zal ik nog een paar dagen in Wellington zijn; maandagochtend om 6.55 gaat mijn vlucht naar Beijing met een tussenstop in Sydney.