Alice Springs

28 oktober 2018 - Alice Springs, Australië

Terwijl ik dit schrijf, zijn we nu ruim vier uur (van de tien uur) onderweg van Coober Pedy naar Alice Springs. Hier, waar we er elke keer aan worden herinnerd om eerst het toilet door te spoelen, eerst je schoenen uit te kloppen voordat je ze aandoet en je kamer en lakens te controleren voordat je gaat slapen omdat er spinnen en slangen in kunnen zitten, en als er geen toilet is en je dus voor een “bushpee” gaat, je eerst een straal van 6 meter moet controleren, varieert het landschap een beetje tussen eindeloze rode vlaktes met af en toe een struikje en gebieden met ook wat bomen. Er is een tankstationnetje elke 175 kilometer ongeveer, soms een heel klein dorpje. Op de achtergrond staat het liedje “Shotgun” van George Ezra op; inmiddels hét liedje van de groep, omdat het zo goed past bij wat we aan het doen zijn. Gisteren zijn we onderweg gestopt bij “Hart lake”, een enorm opgedroogd zoutmeer. In Coober Pedy hebben we een rondleiding door de opaalmijnen gekregen; we hebben onder andere gezien hoe ze van de opalen, sieraden maken. Ook mochten we getuigen zijn van een heel bijzonder fenomeen hier: regen. Het regent hier zo’n 20 dagen per jaar, en tja, “everywhere you go, always take the weather with you”. De mensen hier waren er in ieder geval wel heel blij mee; het had al weken niet meer geregend.

Daarnaast zijn we naar het kangaroo orphanage geweest, oftewel het kangaroo weeshuis. We mochten de grotere kangaroos eten geven en hebben gezien hoe de baby’s gevoerd worden. De meeste kangaroos die er komen, zijn wees geworden doordat de moeder is aangereden op de snelweg. Waar we niet verbaasd over zijn, want we hebben al tientallen kangaroos dood langs de weg gezien. Het weeshuis waar we waren heeft een gebied ten grootte van Duitsland onder haar hoede en halen de dieren op als er een melding gemaakt wordt. Vannacht hebben we ondergronds geslapen in een grote zaal met allemaal stapelbedden, heerlijk koel aangezien het bovengronds zo’n 35-45 graden wordt.

Morgen zullen we doorreizen van Alice Springs, de dag erna naar Uluru, waar we ook weer een zonsopgang hike zullen maken. Daarna zullen we doorreizen naar Kings Canyon, waar we zullen kamperen; zonder tent, maar met een slaapzak, onder de sterren. Daarna zullen we teruggaan naar Alice Springs en zal ik, met een vier andere mensen, afscheid nemen van deze groep en met het vliegtuig naar Cairns vliegen. Om daar, hoogstwaarschijnlijk met een nieuwe groep, in twee weken naar Sydney af te reizen. Maar voor nu: nog maar 5.5 uur naar Alice Springs!