Taupo

28 november 2018 - Taupo, Nieuw-Zeeland

De afgelopen vier dagen heb ik vooral het noorden van Nieuw Zeeland gezien. Zaterdagavond hebben we een ijsproeverij gedaan. We hebben 10 verschillende gangen op; iedere gang had een eigen verhaal met een bijpassend liedje. Hier heb ik gelijk wat mensen ontmoet die alles tot de “eerste keer” Wellington hetzelfde doen. Zondag zijn we naar een boerderij geweest, daar heb ik geholpen met de verzorging van dieren; alpaca’s, honden, katten, schapen, ezels en zwarte alen. We hebben uitleg gehad over de Manuka-honing. Een speciale honing die alleen hier voorkomt en mogelijk medicinale werking heeft. In de middag zouden we gaan kajakken, maar het weer was zo slecht dat we op een grote boot zijn gestapt en daarmee een rondleiding hebben gekregen.

Maandag heb ik opnieuw gesurfd. Hier gebruiken ze andere boards dan in Nieuw Zeeland en dat in combinatie met een behoorlijk sterke stroming, is het nog best lastig. De stranden hier zijn zwart, ik heb me laten vertellen dat dat komt door de grote hoeveelheden ijzer, met name door de vulkanische activiteiten hier. In de middag hebben we gekajakt langs de kust en kregen we uitleg over de geologische achtergrond en de natuur. In de middag heb ik een korte hike gedaan samen met een jongen naar het “inspiratiepunt”, waar ik uitzicht had over de bergen, de baai en het bos. In de avond zijn we hier teruggekomen na de barbecue om de enorme aantallen sterren te zien.

Gisteren ben ik met een paar anderen naar de Waitomo caves geweest. Het zijn er ongeveer 400, wij hebben er twee gezien. Gewapend met een helm met lamp zijn we de grotten in geweest. In de eerste grot stroomde een rivier: hier wonen de glowworms. We moesten in een boot stappen en zijn toen gaan varen en naarmate onze ogen steeds beter konden zien, zagen we duizenden kleine lichtjes! Allemaal wormen die op het “dak” van de grot zitten en daar wachten om muggen te vangen. Het leek net de sterrenhemel van de dag ervoor! In de andere grot kregen we meer uitleg over de achtergrond van de grotten. In de middag hebben we een Maori dorp bezocht. De vier jongens waarmee ik reis, hebben de “haka” geleerd. Ook hebben de Maori een lied voor ons gezongen, wij moesten hetzelfde doen. We hebben toen, zonder muziek, “dancing in the moonlight” gezongen. Daarna kregen we een rondleiding en uitleg over de Maori.

Vandaag heb ik de filmset bezocht “Hobbiton” bezocht, waar de films “Lord of the rings” en de andere hobbitfilms zijn opgenomen. Daarna ben ik naar Waiotapu gegaan: een thermopark met geisers. Morgen zal ik doorreizen naar Wellington om daarna naar het Zuidereiland te gaan.